75
« poslato: Januar 29, 2013, 02:03:44 posle podne »
( TERMINI TEORETSKE OBUKE )
Član 213 i 214 ZOBS-a predvidjeno je šta podrazumeva teorijska obuka u upravljanju vozilom.
Član 10 Pravilnika o teorijskoj i praktičnoj obuci predvidjeno je da za sprovođenje teorijske obuke pravno lice može obrazovati grupe kandidata čiji broj ne sme biti veći od broja mesta u učionici. Teorijska obuka kandidata se održava u terminima sa kojima je kandidat upoznat pri sklapanju ugovora o uslovima pod kojim će se obaviti obuka. O rasporedu termina održavanja teorijske obuke, kao i o svim promenama rasporeda termina pravno lice obaveštava Ministarstvo unutrašnjih poslova (u daljem tekstu: nadležni organ), najkasnije prethodnog radnog dana od dana početka primene određenog
rasporeda ili nastale promene.
Članovima 2-9 Pravilnika o uslovima koje mora da ispunjava privredno društvo odnosno ogranak privrednog društva ili srednja stručna škola koji vrše osposobljavanje kandidata za vozače predvidja sledeće:
Pravno lice koje vrši osposobljavanje kandidata mora da ispunjava uslove u pogledu:
1) prostora za teorijsku obuku, polaganje teorijskog ispita i administrativne poslove, kao i
sredstava, učila i opreme za osposobljavanje kandidata;
2) vozila za praktičnu obuku i polaganje praktičnog ispita;
3) uređenog poligona za praktičnu obuku (u daljem tekstu: poligon);
4) kadrova potrebnih za obavljanje poslova teorijske i praktične obuke i polaganja vozačkih
ispita.
1. Prostori za teorijsku obuku, polaganje teorijskog ispita i administrativne poslove, kao I sredstava, učila i oprema za osposobljavanje kandidata
Pravno lice mora imati prostor koji obuhvata:
1) učionicu za teorijsku obuku, odnosno polaganje teorijskog ispita, (u daljem tekstu:
učionica), sa propisanim sredstvima, učilima i opremom za osposobljavanje;
2) prostoriju za administrativne poslove;
3) najmanje jedan toalet.
Prostor iz stava 1. ovog člana ne može biti deo ugostiteljskog prostora ni prostora u kojem se organizuju igre na sreću, odnosno ne može biti neposredno povezan sa navedenim prostorima.
Prostor iz stava 1. ovog člana:
1) mora biti deo građevinskog objekta za koji je izdata upotrebna dozvola u skladu sa propisima koji regulišu planiranje i izgradnju;
2) mora biti poslovni prostor koji je kao takav evidentiran.
Član 4.
Površina učionice mora iznositi najmanje 25 m2 i biti oblika koji omogućava frontalno, grupno i individualno izvođenje teorijske obuke, odnosno individualno polaganje teorijskog ispita.
Radna površina po kandidatu mora biti najmanje 1,5 m2 .
Radna površina za predavača mora biti najmanje 8 m2 .
Visina učionice mora biti najmanje 2,4 m.
Član 5.
Prostorija za administrativne poslove mora biti tehnički obezbeđena u pogledu zaštite od provale i mora biti u istom građevinskom objektu u kojem se nalazi učionica. Prostorija za administrativne poslove mora imati površinu od najmanje 8 m2. Visina prostorije za administrativne poslove mora biti najmanje 2,4 m.
U prostoriji za administrativne poslove mora postojati odgovarajući prostor za odlaganje I čuvanje propisanih evidencija i pečata.
Na ulazu u prostoriju za administrativne poslove se ističe naziv pravnog lica sa upisanim podatkom o radnom vremenu.
Član 6.
U učionici mora postojati školska tabla, ili drugo sredstvo za prikazivanje teksta i crteža, površine najmanje 1,5 m2 .
U učionici moraju biti radni stolovi ili školske klupe, sa stolicama sa naslonom, čiji raspored kandidatima, odnosno predavačima i ispitivačima omogućava nesmetan pristup. Učionica mora biti osvetljena prirodnom, odnosno veštačkom svetlošću, čiji intenzitet I položaj izvora svetlosti omogućava da svi kandidati, bez obzira na položaj njihovog mesta u učionici, mogu pratiti izvođenje teorijske obuke, odnosno polagati teorijski ispit.
Član 7.
U učionici se mora obezbediti najmanje 10 računara na kojima se polaže teorijski ispit I računar sa kojeg se vodi teorijski ispit, a u prostoriji za administrativne poslove se mora nalaziti centralni računar osposobljavanja kandidata (u daljem tekstu: centralni računar), kao i uslovi za njihovo korišćenje.
Računari za polaganje teorijskog ispita moraju biti mrežnom komunikacijom povezani sa računarom sa kojeg se vodi teorijski ispit, a računar sa kojeg se vodi teorijski ispit mora biti mrežnom komunikacijom povezan sa centralnim računarom. Izuzetno, ukoliko je položaj centralnog računara takav da omogućava vizuelni pregled cele učionice i neposredne komunikacije komisije sa kandidatima, odnosno postoji mogućnost njegovog priključenja u učionici gde se polaže teorijski ispit, računari za polaganje teorijskog ispita mogu biti direktno povezani mrežnom komunikacijom sa centralnim računarom. U tom slučaju teorijski ispit se vodi sa centralnog računara.
Centralni računar, računar sa kojeg se vodi teorijski ispit i računari na kojima se polaže teorijski ispit moraju imati takvu konfiguraciju i međusobnu mrežnu komunikaciju koji omogućavaju efikasno međusobno povezivanje i efikasno povezivanje sa nadležnim organom državne uprave - radi dostavljanja propisanih podataka.
Član 8.
Za osposobljavanje kandidata pravno lice mora da ima i koristi, u elektronskom ili pisanom obliku, najmanje:
1) Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima i podzakonska akta doneta na osnovu ovog zakona koji su od značaja za uspešno vršenje osposobljavanja kandidata, odnosno druge propise koji su od značaja za bezbedno upravljanje vozilom u saobraćaju;
2) nastavna sredstva koja služe za prikaz: ponašanja i postupanja učesnika u saobraćaju, tehnike vožnje, procesa kočenja, uređaja na vozilu koji su od posebnog značaja za bezbednost saobraćaja, saobraćajne signalizacije, elemenata puta i sl.;
3) plan teorijske obuke;
4) ispitna pitanja za teorijski ispit koja su određena od strane Ministarstva unutrašnjih poslova;
5) plan praktične obuke;
6) plan sprovođenja praktičnog ispita.
Član 9.
U učionici mora postojati sistem za audio-video snimanje (u daljem tekstu: audio-video sistem) koji, saglasno karakteristikama prostora u kojem je postavljen, mora da obezbedi kvalitetan snimljeni materijal koji omogućava identifikaciju svih kandidata i predavača teorijske obuke na početku i kraju svakog časa teorijske obuke, odnosno kandidata I ispitivača celim tokom teorijskog ispita. Audio-video sistem mora biti povezan sa centralnim računarom na način da se u slučaju prekida snimanja onemogući nastavak osposobljavanja.
Audio-video sistem putem WEB aplikacije mora omogućiti direktan uvid u zapis toka teorijskog ispita u realnom vremenu.
Dakle, uvedena je kao obaveza obaveštavanje nadležnog MUP-a najkasnije prethodnog radnog dana. Medjutim, iz kojih razloga – jer svaka auto-škola ima dozvolu za rad, izdatu u Zakonom predvidjenoj proceduri i postupku, i nema dodirnih tačaka sa nadležnim organom MUP-a. Da li održavanje teorijske nastave spada u skup visokog rizika, pa je potrebno obavestiti MUP najkasnije prethodnog radnog dana o terminu održavanja teorijske nastave?
Ovom odredbom nezakonito se ograničava i sužava vreme i prostor za organizaciju časova, a posebno za izmene i dopune istih. Stoga se nepotrebno povećavaju obaveze, administrativni poslovi, troškovi i narušava se sloboda u radu predavača, odnosno pravnog lica.
Nijedna škola u sistemu obrazovanja koja organizuje teorijsku nastavu ne obaveštava MUP, pa nije jasno zašto bi to činile auto-škole, kao ni šta je zakonodavca nateralo na ovakav, neustavan korak?
Sem toga, uvodjenje minimum deset (10) računara kao obaveznih za teoretski ispit je neustavno, jer šta je sa onim licima, a ima ih, koji nisu osposobljeni za rad na računaru? Da li činjenica da neko nije kompjuterski pismen, a zna da piše olovkom, može uticati na to da mu se onemogući polaganje vozačkog ispita?
Iz kojih razloga učionica i prostorija za administrativne poslove moraju biti u sklopu?
Iz kojih razloga je uvedeno da svaki čas bude audio i video sniman? Ova odredba dovodi najpre do niza tehničkih pitanja, jer Ustavom RS privatnost je zagarantovana. Nadalje, uvodjenje audio i video snimanja iziskuje znatna novčana sredstva od auto-škola, dok se sa druge strane postavlja pitanje-zarad čega i koji je osnovni razlog za uvodjenje ove odredbe? Bezbednost, kao osnovni razlog, svakako nije. Sem tog razloga, ne stoji nijedan drugi razlog koji bi opravdao uvodjenje ovakve odredbe.
Nijednim pozitivno-pravnim propisom nije predvidjeno da bilo koje predavanje bude audio i video snimano.
Ovo tim pre, jer svako pojedinačno lice mora dati pismenu saglasnost za audio-video snimanje, da bi eventualno naknadno taj snimak mogao i pravnovaljano smeo da bude iskorišćen pred sudom ili drugim državnim organima. Ova odredba dodatno pojačava opterećenost administrativnim poslovima, birokratiji i guši ono što bi auto-škole trebalo da predstavljaju.
Ovo tim pre jer se odredba odnosi na snimanje početka i kraja časa snimanja, a ne snimanja celokupnog časa.
Samim tim, uvodjenje snimanja teorijske nastave je neustavno, jer time dolazi do prismotre od strane MUP-a i gubi se čast i dostojanstvo predavača, jer neko a priori smatra da njegov rad treba snimati, i sa druge strane, gubi se kredibilitet firme.