Autor Tema: Apel za normalizovanje rada auto škola - Prof. dr Radoslav Dragač  (Pročitano 5341 puta)

rasetam

  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Poruke: 329
    • Pogledaj profil
Apel za normalizovanje rada auto škola - Prof. dr Radoslav Dragač
« poslato: Novembar 03, 2013, 11:07:18 pre podne »

Apel za normalizovanje rada auto škola
Doneli smo ZBS-a na putevima i prateća akta predviđena tim zakonom sa uverenjem da će mo novim sistemom regulative ostvariti povećanje bezbednosti u saobraćaju i unaprediti rad obuke vozača. Da li smo postigli željene rezultate i ako nismo zbog čega je to tako. Kako je moguće da se neke odredbe zakona i pravilnika primenjuju, a druge ne, ili se pak njihova primena odlaže, posebno onda kad ona pogađa onog koji takvu promenu može po svom nahođenju da izvodi. Ne verujem da postoji neko (pojedinac ili organizacija) koji ima neki interes da auto škole ne rade i da može njihov rad da zaustavi bez da time ne čini štetne posledice. Nije haos u auto školama, koje ne rade, već je haos kod onih koji su im onemogućili rad i građana koji se takvim merama zbunjuju.
 Ne mogu propisi da se donose, a da se o mogućnostima i delatvornostima njihove primene ne vodi računa. Auto škole njih oko 900 u Srbiji zapošljava oko 4000 radnika koji privređivanjem obezbeđuju egzistenciju svojih familija. Ko i zbog čega ima pravo  da im ukida radna mesta i onemogućava  rad i zaradu od rada. Radna mesta u auto školama nije finansirala država, kao što to čini u drugim  oblastima  rada. Ako se stvarno zalažemo za očuvanje postojećih radnih mesta i otvaranje novih, tad ovakav postupak  se ne može  smatrati ispravnim.
Mladim stručnjacima bez posla, Agencija za bezbednost saobraćaja, omogućila je sticanje licence za predavače u auto školama. Ova lica sopstvenim sredstvima su finansirala  svoje učešće u predavanjima i polaganju ispita za dobijanje licence. Sad ne mogu da rade, jer ih autoškole ne mogu angažovati, kad im je rad zabranjen.     
Izmenom propisa određeno je obnavljanje  dozvole za rad i za to je uvedena taksa od oko 80.000 dinara. Sa tim  trošakom se nije računalo kod formiranja  cene obuke. Zar obnavljanje dozvole treba da košta kao i njeno dobijanje  koje se stiče prvi put. Zašta se koriste ova sredsta?. Kako se ona mogu vratiti u finansiranje opreme i poligona koje auto škole treba da poseduju ?. Zar nikom  ne pada napamet  da  sve te troškove treba da snose građani tj. kandidati koji  u auto školama treba da se pripremaju i polažu ispit za dobijanje vozačke dozvole. Kako može auto škola bez pomoći lokalne samouprave da nađe u gradu lokaciju  na kojoj može da oformi poligon koji će da zadovolji nove uslove. Zar se stvarno  računa sa tim da će auto škole naći sredstva za  to i još  lokacijiu sa dozvolom za izgradnju poligona. Ne sme se dozvoliti pojedincima da  izdavanjem u zakup javnih površina (parkirališta ili dela ulice) za formiranje  poligona po novim uslovima,  putem zakupa  površina čiji vlasnici i nisu, stiču zarade. Ovo posebno još kad se time ometa i ugrožava vršenje drugih autivnosti u okviru takvih lokacija.
To što je sada navodno MUP-a izašlo u susret auto školama  produžetkom primene nekih odbredbi pravilnika do oktobra 2014 godine, ne znači i da će se time rešiti svi problemi. Ako se ne uključi lokalna samouprava da na svom području  nađe prostor za izradnju potrebnog broja poligona i ne donese Pravilnik o organizacija rada i sadržaju takvih poligona problem će se samo odložiti. Zar dosadašnja praksa to ne potvrđuje i ne upućuje na potrebu preispitivanja valjanosti postojećih propisa. Treba analizom utvrditi šta i kako treba u Pravilčnicima menjati da bi se oni mogli u praksi primenjivati i podsticati razvoj i unapređenje delatnosti obuke kandidata za vozače motornih vozila. Komora i Zajednica auto škola Srbije sa svojim stručnim kadrom stoji na raspolaganje i nudi saradnju sa svim zainteresovanim da se  izmenama propisa odklone smetnje koji ih čine  neprimenljivim. Ukoliko se tako ne postupi oktobara 2014. godine će se ponoviti isti problemi.
Svaki razuman bi sada ukinuo zabranu rada auto školama i omogućio im rad po dosadašnjim uslovima, a obnavljanje dozvole bi uslovio realno primenljivim uslovima koji bi se utvrđivali pregledom (nadzorom) rada auto škola. Poslove nadzora inspektori MUP ne mogu u kratkom vremenu da obave u svim auto školama a za to  imaju plaćene kadrove, pa bi se i taksa od 80.000 dinara trebala ukinuti.
Budžet se može puniti sredstvima od kazni za saobraćajne prekršaje koja bi pogađala samo nesavesne vozače, a ne one koji tek treba da se  obuče da bi postali dobri vozači. Zar mislite da neradom auto škola ne proizvodite probleme građanima i posebno kandidatima koji čekaju polaganje vozačkog ispta ili obučavanje u auto školi. Najmanje za to stanje može biti odgovorna samo auto škola. Kandidati koji su počeli obuku u auto školama ili koji imaju tu nameru jer su nabavili motorno vozilo da bi sa njim obvaljali i delatnost u svom zanimanju, izgubiće strpljenje i na divlje bez dozvole  učestvovaće vozilom u saobraćaju. Još gore je ako se oni za dobijanje dozvole opredele za druge načine na jkoje se ona može steći.
Zbog svega toga i puno još  što bi se moglo navesti, apelujem na nadležne da omoguće nastavak rada auto školama i u hodu rešavaju probleme koji su proizvedeni greškama ili površnim radom pri regulisanju ove delatnosti
                                                Predsednik Skupštine
Zajednice auto škola Srbije
Prof. dr Radoslav Dragač