САВЕЗ САМОСТАЛНИХ СИНДИКАТА СРБИЈЕ
СИНДИКАТ ЗАПОСЛЕНИХ У АУТО-ШКОЛАМА СРБИЈЕ СА СЕДИШТЕМ У АРИЉУ
31230 Ариље, Св.Ахилија 53, тел. 062/88-18-647, e-mail:
sindikat.instruktora@gmail.com Министарство унутрашњих послова
ПРЕДМЕТ: Нацрт измена Закона о безбедности саобраћаја
Чл. 56. 73. 79. Нацрта предложене измене и допуне Чл. 208. ст. 6. 7. и 8. Чл. 229. Ст.3. и Чл. 236. ст. 8 . укинути, јер цитиране одредбе нацрта Закона о безбедности саобраћаја на путевима су у супротности одредбама Устава РС.
О б р а з л о ж е њ е
Одредбама Устава РС прописано је да је забрањена свака дискриминација, непосредна или посредна, по било ком основу, а нарочито по основу расе, пола, националне припадности, друштвеног порекла, рођења, вероисповести, политичког или другог уверења, имовног стања, културе, језика, старости и психичког или физичког инвалидитета (члан 21. став 3); да свако има право да независан, непристрасан и законом већ установљен суд, правично и у разумном року, јавно расправи и одлучи о његовим правима и обавезама, основаности сумње која је била разлог за покретање поступка, као и о оптужбама против њега (члан 32. став 1); да свако има право на жалбу или друго правно средство против одлуке којом се одлучује о његовом праву, обавези или на закону заснованом интересу (члан 36. став 2).
Уставом је утврђено да је владавина права основна претпоставка Устава, која се, поред осталог, остварује повиновањем власти Уставу и закону (члан 3) и да су Уставом зајемчена права својине (члан 58), слободе предузетништва, самосталности привредних субјеката и једнакости правног положаја на тржишту (чл. 82. до 84). Уставом се јемчи право на рад, у складу са законом. Свако има право на слободан избор рада. Свима су, под једнаким условима, доступна сва радна места. Свако има право на поштовање достојанства своје личности на раду, безбедне и здраве услове рада, потребну заштиту на раду, ограничено радно време, дневни и недељни одмор, плаћени годишњи одмор, правичну накнаду за рад и на правну заштиту за случај престанка радног односа. Нико се тих права не може одрећи. ( чл.60).
До ограничења права својине, које истовремено не представља повреду тог права, може доћи само уколико је у конкретном случају утврђено да постоји оправдана и неопходна потреба заштите јавног интереса, да је та потреба изричито утврђена законом, те да је ограничењем права својине успостављена правична равнотежа између интереса појединца и јавног интереса.
Чл. 56. нацрта Чл. 208. допуна ст. 6. ЗОБС-а – укинути!
Образложење:
Из којих разлога је уведено да правно лице мора да има информациону опрему која омогућава ефикасно повезивање правног лица , са надлежним органом државне управе ради достављања прописаних података? Безбедност, као основни разлог, свакако није. Сем тог разлога, не стоји ни један други разлог који би оправдао увођење овакве одредбе. Да ли ће се са информационом опремом побољшати квалитет обуке за возаче? Неће се побољшати квалитет обуке, већ ће се енормно повећати цена обуке за возаче. Набавка иформационе и иформатичке опреме захтева огромна финансијска срества, одржавање иформационог система такође захтева значајна финансијска улагања, а лицу које је задужено за одржавање иформатичког система треба обезбедити лични доходак. Због чега, ако се сва прописана евидеција налази у правном лицу и свакодневно је доступна лицима која врше надзор? Ни у једној школи, установи високог образовања, било где, не постоји ова обавеза.
Увођење минималног броја рачунара (10) као обавезних за теоретски испит је у супротности са одредбама Устава РС , јер шта је са оним лицима, а има их, који нису оспособљени за рад на рачунару. Да ли чињеница да неко није компјутерски писмен, а зна да пише оловком, може утицати на то да му се онемогући полагање возачког испита?
Чл.56. Нацрта Чл. 208. допуна Ст. 7.ЗОБС-а – укинути!
Образложење:
Из којих разлога је уведено да сваки час буде аудио и видео сниман? Ова одредба доводи најпре до низа техничких питања, јер Уставом РС приватност је загарантована. Надаље, увођење аудио и видео снимања изискује знатна новчана средства од ауто-школа, док се са друге стране поставља питање – зарад чега и који је основни разлог за увођење ове одредбе? Безбедност, као основни разлог, свакако није. Сем тог разлога, не стоји ни један други разлог који би оправдао увођење овакве одредбе.
Ни једним позитивно-правним прописом није предвиђено да било које предавање буде аудио и видео снимано. Ово тим пре, јер свако појединачно лице мора дати писмену сагласност за аудио-видео снимање, да би евентуално тај снимак могао и правно ваљано смео да буде искоришћен пред судом или другим државним органима. Ова одредба додатно појачава оптерећеност административним пословима, бирократији и гуши оно што би ауто-школе требало да представљају. Самим тим, увођење снимања теоријске наставе је у супротности са одредбама Устава РС , јер тиме долази до присмотре од стране МУП-а и губи се част и достојанство предавача, јер неко а приори сматра да његов рад треба снимати, и са друге стране, губи се кредибилитет фирме.
Камере код предавача теоријске обуке изазивају додатни притисак, трему и осећај непријатности, а код кандидата за возаче губитак концетрације и смањења пажње, што се манифестује смањењем мобилности у обављању задатака.
Предавачи теоријске обуке који не желе да буду снимани на теоријским часовима, да одржавају своја предавања пред камерама, изгубиће загаратовано уставно право на рад. Сви предавачи теоријске обуке који испуњавају услове за рад се на овај начин дискриминишу, и стављају у неравноправни положај, односно положај неједнакости у односу на учитеље, наставнике, професоре и друге предаваче којима се рад не условљава дирекним видео посматрањем и снимањем.
Кандидати за возаче који не желе да потпишу уговор да су сагласни да их на часовима теоријске обуке снимају камерама, аутомаски губе загарантовано Уставно право да се обучавају и да полажу возачки испит. Кандидати за возаче се на овај начин дискриминишу, односно стављају у положај неједнакости у односу на ученике, студенте и друге кандидате који немају у обавези да потписују овакве уговоре. Исто тако, чл. 90. Устава загарантована је заштита потрошача – приватности потрошача, што се оваквом одредбом нарушава.
Ниједна школа, ниједна установа високог образовања у систему школства и образовања које организују теоријску наставу не снимају цео ток теоријског часа и не достављају снимак на увид надлежним инспекцијским органима, па није јасно зашто би то чиниле ауто-школе?
Чл.56.Нацрта Чл. 208. допуна Ст. 8.ЗОБС-а – укинути!
Образложење: Разлози за увођење аудио-видео снимања у возилима и снимање целог тока практичног испита су у супротности са одредбама Устава РС, који су детаљно наведени у предходном образложењу.
Чл. 57. Нацрта Чл. 209. ЗОБС-а у целости прилагодити Закону о раду.
Образложење:
Број непосредних извршилаца и облик уговора о раду зависи од обима посла.
Ако се, донекле, може разумети да инструктор не може обављати ове послове уговором о допунском раду, зашто је битно да буде са пуним радним временом. Наравно да ће бити уколико буде довољно посла.
Зашто три инструктора када Закон о привредним друштвима и Закон о раду тако нешто не предвиђа? Коначно, и претходни Закон је, у првобитној верзији предвиђао шест инструктора у радном односу са пуним радним временом, па је од надлежног Суда оцењено да таква одредба није у складу са позитивно-правним прописима који регулишу област радног законодавства као специјалистичку област. Законодавац цитираном одредбом наведеног закона ставља правно лице које обавља послове оспособљавања кандидата за возача у неравноправан положај у односу на друга правна лица која послују на истом тржишту, којима послодавац не ограничава број запослених лица у сталном радном односу, већ је то искључиво слободна воља послодавца, која зависи од обима посла. Такође, ауто-школе у већим градовима (Београд, Нови Сад, Крагујевац, Ниш....) сигурно у односу на број становника, економску развијеност имају већу потребу да због обима посла запосле више инструктора, него што је то случај са ауто-школама у мањим местима, па ограничавањем броја инструктора аутоматски доводи у неравноправан положај ауто-школе у мањим срединама, где је обим посла сигурно мањи (мањи број кандидата) у односу на веће средине.
Чл.73. Нацрта Чл. 229. Измена ст. 3. ЗОБС-а – укинути да моторно возило категорије А1, А2, А, Б, Ц1, Ц, Д1, и Д мора имати уређај који омогућава најмање регистровање података о тренутној позицији возила, траси кретања, пређеном путу и брзини возила.
Образложење: ЗОБС-а је предвиђено да обавезан уређај за регистровање података морају имати моторна возила преко 3,5 тоне и у сва моторна возила преко 3,5 тоне фабрички се уграђује тахограф.
Моторна возила категорије А1, А2, А, Б, и Ц1, су моторна возила која не прелазе 3,5 тоне, и за наведене категорије ЗОБС-а није прописао да мора да има уређај за регистовање података, а за моторна возила преко 3,5 тона, категорије Ц, Д1, Д, фабрички се уграђује уређај за регистровање података, тахограф. Ниједано моторно возило категорије А1, А2, А, Б, Ц1 није фабрички произведено са предвиђеним уређајем за регистровање података. Законодавац цитираном одредбом наведеног закона ставља правно лице које обавља послове оспособљавања кандидата за возача у неравноправан положај у односу на друга правна лица која послују на истом тржишту са моторним возилима категорије А1, А2, А, Б, и Ц1 (такстисте, правна лица која се баве превозом лица и робе и друга правна лица која имају моторна возила регистована у предузећима), којима послодавац не прописује уградњу предвиђених уређаја за регистровање података, која престављају део евиденције њихове делатности.
Уградња уређаја за регистровање података, која престављају део евиденције , једино би била оправдана за моторна возила државне управе, која се финасирају из буџета РС, да грађани који пуне буџет РС виде где и како се троши њихов новац. Из наведеног јасно је да је ова одредба у супротности са одредбама Устава РС. Уградња предвиђених уређаја за регистровање података, захтевају значајна финансијска улагања по возилу и месечну преплату од 1200 динара по моторном возилу. Ако се докаже да је уређај за регистровање података неопходан у раду ауто-школа, да ће подићи квалитет обуке за возаче, за ауто-школе је много прихватљивије да чл. 229. ст.3. остане у првобитној одредби, јер се уградњом тахографа, искључује месечна преплата по возилу.
Чл.79. Нацрта Чл. 236. допуна ст.8. ЗОБС-а - укинути!
Образложење: Ова одредба доводи у неравноправан положај све ауто -школе у коима је због мањег обима посла, један извршилац обављао послове испитивача и инсртуктора вожње.
Објашњење, да због сукоба интереса, испитивач из правног лица истовремено и инструктор вожње у том правном лицу не може бити члан испитне комисије на испиту кандидата за возача чију је практичну обуку вршио, не стоји, јер инструктор вожње као члан испитне комисије својом одлуком не може самостално да утиче на коначну оцену кандидата на полагању возачког испита. Да би кандидат положио возачки испит оба испитивача морају да дају позитивну оцену на теоријском и практичном испиту, што аутоматски одбацује било какву могућност сукоба интереса.
У школству, учитељи и наставници уче, испитују и самостално оцењују своје ђаке, у установама високог образовања професори предају, испитују и самостално оцењују своје студенте. Ако у просвети и у установама високог образовања нема сукоба интереса не може бити ни на полагању возачког испита.
Овом одредбом испитивачи из правног лица којима се забрањује учешће у испитној комисији на полагању возачког испита се дискриминишу и стављају у неравноправни положај, односно положај неједнакости у односу на учитеље, наставнике и професоре којима се такав рад дозвољава.
К о м е н т а р
Овим нацртом Закона о безбедности саобраћаја дата су МУП-у широка овлашћења која излазе из делокруга њихове надлежности. Учешће МУП-а, у оспособљавању кандидата за возаче треба да буде ограничено у надзору само у области њихове надлежности, а стручно-педагошки надзор оспособљавања кадидата за возаче треба поверити Министарству просвете. Просветна инспекција вршила би утврђивање услова, као и утврђивање и реализацију плана оспособљавања кандидата за возаче. Надзор би се вршио по моделу средњих стручних школа које оспособљављају кандидате за возаче. На овај начин у потпуности би поступили по препоруци Европске комисије, у складу са Европским нормама и оспособљављање кандидата за возаче изместили у цивилни сектор. Веома је битно да се оспособљавање кандидата за возаче врати у систем педагошког образовања који је основа свих учења и оспособљавања, а овим нацртом Закона у потпуности је изостало. Уместо педагошких и методичких принципа нуде се терор и репресивни принципи који негативно утичу на стицање знања, вештина и навика код кандидата за возаче.
У Ариљу,
30.01.2015.године
С поштовањем