Autor Tema: Predavac  (Pročitano 33061 puta)

soks5

  • Full Member
  • ***
  • Poruke: 105
    • Pogledaj profil
Predavac
« poslato: Mart 04, 2010, 05:34:53 posle podne »
E sada, jedno pitanje tj. jedna nedoumica. Dok cekamo da vidimo sta ce sve biti u pravilnicima ja licno (a pretpostavljam i neki od vas) imam jednu nedoumicu. Tice se naravno predavaca.
Citajuci zakon, nisam mogao da zakljucim koji su sve uslovi za predavaca tj. svi uslovi su mi jasni sa izuzetkom jednog. U zakonu pise da predavac mora da ima minimum visu saobracajnu skolu(naravno drumski smer) ili visoku skolu nekog drugog smera(fakultet) i minimum 5 godina iskustva u oblasti bezbednosti saobracaja. Kasnije sam citao i neku verziju pravilnika ali ni to nisam video(mozda mi je promaklo, da ne gresim dusu). E sada pitanje.
Da li se tih 5 godina iskustva odnosi na sve ili ne? Odnosno, da li npr. neki diplomirani inzenjer saobracaja koji je diplomirao prosle godine moze da bude predavac ili ne?
Odnosno, da li se 5 godina iskustva odnosi na nekog ko je recimo diplomirao pravo, a hoce da bude predavac, mora da ima 5 godina iskustva u oblasti bezbednosti saobracaja?
Nadam se da ste me razumeli :)



Petar

  • Sr. Member
  • ****
  • Poruke: 319
    • Pogledaj profil
Odg: Predavac
« Odgovor #1 poslato: Mart 04, 2010, 11:43:48 posle podne »
Све сте добро разумели.
Предавач мора имати најмање вишу стручну спрему саобраћај-друмски и он не мора имати 5 година искуства.
Овде се поствља питање шта са осталим саобраћајним инжењерима.
Сви остали са високом школском спремом морају имати минимум 5 година искуства у области безбедности саобраћаја. Проблем је што се незна прецизно која је то област и који послови и ето проблема и могућности да се тумачи на разне начине.
Срећом биће ту и лиценце, па ће ваљда ситуација да буде чистија.
Петар Рашета, дипл.инг.саобр.

mimitic

  • Newbie
  • *
  • Poruke: 16
    • Pogledaj profil
Odg: Predavac
« Odgovor #2 poslato: Mart 05, 2010, 02:07:11 posle podne »
Jos vecu zabunu unose neodgovorni novinari. U dodatku SAT revije posvecenom novim pravilima za rad AS, neki "genije" je napisao:
-visu strucnu spremu(smer drumski saobracaj)ili visoku strucnu spremu druge struke
-najmanje pet godina radnog iskustva
Odvojio je uslov od pet godina radnog iskustva u poseban red pa se to jedino moze tumaciti kao uslov koji vazi za sve, bez obzira na obrazovanje.
Kad sam ovo video umalo se nisam slogirao.Jasno je da se  uslov odnosi samo za ljude koji nisu ing.drumskog saobracaja, kao sto je jasno i to da ima diletanata u svakom poslu a u novinarskom izgleda najvise.

soks5

  • Full Member
  • ***
  • Poruke: 105
    • Pogledaj profil
Odg: Predavac
« Odgovor #3 poslato: Mart 05, 2010, 03:57:52 posle podne »
Jos vecu zabunu unose neodgovorni novinari. U dodatku SAT revije posvecenom novim pravilima za rad AS, neki "genije" je napisao:
-visu strucnu spremu(smer drumski saobracaj)ili visoku strucnu spremu druge struke
-najmanje pet godina radnog iskustva
Odvojio je uslov od pet godina radnog iskustva u poseban red pa se to jedino moze tumaciti kao uslov koji vazi za sve, bez obzira na obrazovanje.
Kad sam ovo video umalo se nisam slogirao.Jasno je da se  uslov odnosi samo za ljude koji nisu ing.drumskog saobracaja, kao sto je jasno i to da ima diletanata u svakom poslu a u novinarskom izgleda najvise.

Upravo iz tog razloga sam i pitao. Onako kako je napisano u zakonu moze da se tumaci na dva nacina. A kada sam video u SAT-u kako su napisali mogao sam samo da protumacim da je to poseban uslov koji vazi za sve.


sasa69

  • Gost
Odg: Predavac
« Odgovor #4 poslato: Mart 05, 2010, 04:18:38 posle podne »
dragi kolega lepo piče u Zakonu, izvod iz Zakona
: Предавач теоријске обуке мора испуњавати следеће услове:
1)   да има најмање вишу стручну спрему саобраћајне струке - смер друмски саобраћај или високу стручну спрему друге струке и најмање пет година радног искуства у области безбедности саобраћаја,
2)   да има најмање три године возачку дозволу за возила В категорије,
3)   да има положен стручни испит за предавача.
i izod iz Zakona za ispitivača :
 
9. Испитивач
Члан 238.
Испитивач мора да испуњава прописане услове и има дозволу (лиценцу) за испитивача.
Испитивач мора испуњавати следеће услове:
1)   да има дозволу (лиценцу) за инструктора вожње одговарајуће категорије,
2)   да је навршио најмање 23 године живота,
3)   да има најмање вишу стручну спрему саобраћајне струке - друмски саобраћај, односно високу стручну спрему друге струке и најмање пет година радног искуства у области безбедности саобраћаја, односно за лица која обављају ове послове на дан ступања на снагу овог закона да имају најмање две године радног искуства на пословима инструктора вожње или испитивача,
4)   да има положен стручни испит за испитивача,
5)   да му за последње две године није изречена заштитна мера забране управљања возилом,
6)   да у последње четири године није правоснажно осуђиван за кривична дела: тешка дела против безбедности јавног саобраћаја, из групе против живота и тела, против службене дужности, као и да се против њега не води истрага за ова кривична дела, односно није подигнута оптужница за ова кривична дела.
На теоријском испиту испитивач мора имати лиценцу за испитивача B категорије, а на практичном делу оне категорије возила за коју кандидат за возача полаже испит.
Дозволу (лиценцу) из става 1. овог члана издаје Агенција.
Дозвола (лиценца) за испитивача има рок важења пет година.
Дозвола (лиценца) из става 1. овог члана ће се обновити испитивачу ако је присуствовао обавезним семинарима унапређења знања и положио испит провере знања.
Дозвола (лиценца) за испитивача одређене категорије важи само у време када и његова дозвола (лиценца) за инструктора вожње, односно возачка дозвола те категорије.
Уколико је инструктору вожње, до датума подношења захтева за издавање дозволе за инструктора вожње, одузимана дозвола (лиценца) више од два пута за последњих 10 година, дозвола се неће издати.


I sada ako MUP napiše nešto novo u pravilniku, a neće im biti prvi put, onda ćemo morati pitati čta je jače Zakon ili pravilnik???

atorma

  • Newbie
  • *
  • Poruke: 3
    • Pogledaj profil
Odg: Predavac
« Odgovor #5 poslato: April 20, 2010, 07:47:01 posle podne »
Поштоване колеге,
ако могу да приметим, план и програм Саобраћајног факултета (друмски саобраћај) обухвата више градива у вези са овом проблематиком него на Вишој саобраћајној школи. Ако дипл. инж. друмског саобраћаја нема предност у држању теоријске наставе у односу на друге, онда је то стварно апсурд. У Закону пише да предавачи друге струке морају да имају искуства од 5 год., што се не односи на читаву саобраћајну струку. По мом мишљењу, ствар је кристално јасна.

Мислим да постоји један већи проблем, а то је компетентност предавача других струка, као и њихов стварни рад у области безбедности саобраћаја.

neso

  • Newbie
  • *
  • Poruke: 11
    • Pogledaj profil
Odg: Predavac
« Odgovor #6 poslato: April 22, 2010, 12:00:24 posle podne »
I ja bih da prokomentarisem ovu temu. Tih pet godina iskustva u oblasti bezbednosti saobracaja su izuzetno diskutabilna. Sta to znaci? Radio sam 5 godina u nekom javnom gradskom prevozu kao pravnik i mogu da budem predavac? Slobodnije tumacen zakon kaze da mozete. Moje misljenje je da je taj stav ubacen zbog penzionisanih pripadnika MUP-a, kao njima dodatan prihod. Svejedno, svaka uglednija skola dovesce nekog dipl. ung. i tako se reklamirati. Jos ako osavremeni ucionicu, eto puta do uspeha...

soks5

  • Full Member
  • ***
  • Poruke: 105
    • Pogledaj profil
Odg: Predavac
« Odgovor #7 poslato: April 22, 2010, 05:39:28 posle podne »
I ja bih da prokomentarisem ovu temu. Tih pet godina iskustva u oblasti bezbednosti saobracaja su izuzetno diskutabilna. Sta to znaci? Radio sam 5 godina u nekom javnom gradskom prevozu kao pravnik i mogu da budem predavac? Slobodnije tumacen zakon kaze da mozete. Moje misljenje je da je taj stav ubacen zbog penzionisanih pripadnika MUP-a, kao njima dodatan prihod. Svejedno, svaka uglednija skola dovesce nekog dipl. ung. i tako se reklamirati. Jos ako osavremeni ucionicu, eto puta do uspeha...

Da potpuno se slazem sa tobom. Ali ne treba zaboraviti na povezanost skola i policije. Koliko ce samo da primi nekoga iz Sup-a neko nekog mladog inzenjera??? Ipak postoji ta povezanost (da ne kazem podmitljivost  ;)) sa Sup-om jos uvek  :o :o :o, zar ne? Sto bi primili nekog mladog koji ne zna nikoga u Sup-u a ne bi nekog penzionera koji poznaje SVE i koji ce mu omoguciti bolju prolaznost i naravno vise para. Ali da ne prenagljujemo, da sacekamo sta ce biti sa pravilnicima.


volan

  • Jr. Member
  • **
  • Poruke: 98
    • Pogledaj profil
Odg: Predavac
« Odgovor #8 poslato: April 23, 2010, 11:13:41 posle podne »


    zivo me zanima sta ste slusali na saobracajnom fakultetu, a da je u vezi sa nacinom predavanja ili nedaj boze o zakonu o bezbednosti saobracaja

atorma

  • Newbie
  • *
  • Poruke: 3
    • Pogledaj profil
Odg: Predavac
« Odgovor #9 poslato: April 23, 2010, 11:41:20 posle podne »


    zivo me zanima sta ste slusali na saobracajnom fakultetu, a da je u vezi sa nacinom predavanja ili nedaj boze o zakonu o bezbednosti saobracaja

Због таквог става је обука возача на садашњем нивоу, част изузетцима. Било би пожељно да прегледате план и програм Саобраћајног факултета (одсек за  друмски саобраћај) па ће бити јасније. Иначе, проф. др Вујанић, др Липовац и још неколицина стручњака је било директно укључено у израду Закона тако да не треба трошити речи о овој теми.

Само се питам да ли би допустили да вас лечи некакав приучени доктор (који је нпр. завршио електротехнику), или лекару који је завршио медицински факултет.

Чврсто стојим иза свог става.

soks5

  • Full Member
  • ***
  • Poruke: 105
    • Pogledaj profil
Odg: Predavac
« Odgovor #10 poslato: April 24, 2010, 01:22:54 pre podne »

[/quote]

Због таквог става је обука возача на садашњем нивоу, част изузетцима. Било би пожељно да прегледате план и програм Саобраћајног факултета (одсек за  друмски саобраћај) па ће бити јасније. Иначе, проф. др Вујанић, др Липовац и још неколицина стручњака је било директно укључено у израду Закона тако да не треба трошити речи о овој теми.

Само се питам да ли би допустили да вас лечи некакав приучени доктор (који је нпр. завршио електротехнику), или лекару који је завршио медицински факултет.

Чврсто стојим иза свог става.
[/quote]

Potpuno se slazem sa tobom. Ko se iole malo razume u bezbednost saobracaj zna ko su Krsto Lipovac I Milan Vujanic. Mislim da ce se sloziti sa mnom svi koji ih znaju  ;D.
A sto se tice plana i programa uci se sve, od osnova bezbednosti pa do nekih stvari koje ti "Volan" nikada neces ni razumeti a kamoli procitati. A sta bi ti, da predavac bude neki "pandur" koji je zavrsio kurs od 6 meseci a ne zna ni koji znak znaci sta, a veruj mi da sam bio u prilici da me policajci pitaju sta znaci koji znak  ??? :o. a da ne govorim o nekim problemskim situacija gde su gledali bledo.
A ako si mislio nesto tipa Metodika ili slicno, ali si makar "bacio oko" na zahteve za predavaca video bi da ce za licencu biti da se polaze par ispita izmedju kojih i metodika.
Poz

volan

  • Jr. Member
  • **
  • Poruke: 98
    • Pogledaj profil
Odg: Predavac
« Odgovor #11 poslato: April 25, 2010, 11:53:46 posle podne »
ako smatrate da propise moze da predaje samo neko ko je zavrsio saobracajni fakultet, objasnite mi onda ko ce predavati u srednjoj saobracajnoj skoli. Sto se tice one kako vi kazete metodike bit ce zastupljena na polaganju za licencu (toliko sam procitao). Objasnite mi po toj istoj logici zasto neko ko je zavrio bilo koji drugi pedagoski smer nije u stanju da nauci to malo propisa koje treba da prenese na kandidate nije isto dovoljno kao i taj vas mali kurs o pedagogiji. Da li ste vi to neka elita koja je iznad bilo kog pedagoga? A ako ste i vi kojim slucajem citali taj isti Zakon, na samom pocegtku procitat ce te sve o ovome. Pitam se da li znate koje ministarstvo vam je odobrilo plan i program po kome trenutno radite?
    Posto nisam citao plan i program vaseg fakulteta pomozite mi i recite u okviru kog predmeta ste slusali o ZOBS-su. Nemojte mi pricati da ste obuceni da projektujete ulice i regulisete saobracaj itd. Samo konkretno.
    Zalosno je sto ste odmah uzeli da se poredite sa lekarom. na taj nivo nema potrebe da dizete sami sebe.  Da li po vama svaki kandidat za vozaca treba da zavrsi srednju medicinsku skolu da bi vam pruzio prvu pomoc( nedaj boze da ikome zatreba).
    Inace svuda u svetu se obuka i sam ispit tretiraju kao vestina, a nikako kao obrazovanje kako vi pokusavate da prezentujete. A pedagogija je potrebna da bi se na laksi i jednostavniji nacin propisi i vestina upravljanja vozilom preneli na buduce vozace.
    Kada vec diskutujete o ovoj temi ne bi bilo lose da pogledate sta je potrebno i sta se trazi od jednog instruktora u Evropi ili Severnoj Americi.  Tamo je vozac deo potrosackog drustva i tako ga i tretiraju. A o tome kako nam ide zbog ovih misljenja ne brinite kolega ovaj svet se ne vrti ni oko mene ni oko vas. Postojali su vozaci pre mene, a postojace i posle vas. Ali ipak zbog vas pogledajte i preko "tarabe" mozda i tamo ima nesto i dobrog i loseg. Ne stvaramo mi nov vozacki svet. A kada budemo na pragu EU ponovo cemo menjati ovaj ZOBS, ali nas onda verovatno nece biti i necemo znati ko je upravu da li ja ili vi...


Petar

  • Sr. Member
  • ****
  • Poruke: 319
    • Pogledaj profil
Odg: Predavac
« Odgovor #12 poslato: April 26, 2010, 01:14:50 posle podne »
Шта је вама колеге,
зашто се жестите и уносите злу крв у нашу професију.
То ме је увек и секирало код нас. Никад између себе нисмо могли да се договоримо.
Дилери су могли да се договоре. Људи на пијаци такође, али ми никако.
Зашто је дилема, код Вас, да сваки посао треба да ради струка, јер ће то она најбоље да уради. Можда могу и други, али ови сигурно да и највероватније настручније. Ту дилеме нема.
Ја сам аматер ботаничар и зоолог, али не кажем да то боље знам од ботаничара и зоолога.
Да је среће да нас бирократе слушају онда би Закон правили саобраћајни инжењери који имају много искуства, јер би то они најбоље урадили. Овако, морам да признам да сам разочаран што неке колеге, које никад у животу нису радиле у саобраћају, праве Закон и Правилнике.
Па, закон и призилази из основног концепта система саобраћаја који се састоји у планирању и регулисању саобраћајних токова. Да је памети ниједан пут се неби градио без преходне анализе саобраћајних токова и њиховог планирања. Тада неби имали погрешно димензиониране саобраћајнице и погрешно постављене ''шуме'' саобраћајних знакова.
Морамо бити реални и решити се свих предрасуда. О саобраћају најбоље и најстручније може да говори саобраћајни стручњак. Наравно, и међу њима као и међу свим осталим струкама има оних бољих и оних лошијих.
Тараба је негде висока негде ниска, али у суседству се тражи да предавач, негде и руководилац школе буду дипломирани инжењери саобраћаја и нико други.
Да сам се ја питао, а нисам, од тога небих одступио ни овде. Овде се изашло у сусрет онима који раде у МУПу и који су на брзину добили диплому неког инжењера саобраћаја у некој од много нових изниклих виших школа.
Уздам се само да ће се унапређење знања и провера знања, па и лиценцирање вршити коректно, па ће морати ''отпасти'' они који нису стручни.

Зато Вас, колеге, молим да не заоштравате ситуацију. Баш данас сам чуо информацију да радна група МУПа вероватно сутра завршава Правилнике, па ћемо видети како они изгледају.
Петар Рашета, дипл.инг.саобр.
секретар ЗАШ Србије.


soks5

  • Full Member
  • ***
  • Poruke: 105
    • Pogledaj profil
Odg: Predavac
« Odgovor #13 poslato: April 26, 2010, 04:17:16 posle podne »
ako smatrate da propise moze da predaje samo neko ko je zavrsio saobracajni fakultet, objasnite mi onda ko ce predavati u srednjoj saobracajnoj skoli. Sto se tice one kako vi kazete metodike bit ce zastupljena na polaganju za licencu (toliko sam procitao). Objasnite mi po toj istoj logici zasto neko ko je zavrio bilo koji drugi pedagoski smer nije u stanju da nauci to malo propisa koje treba da prenese na kandidate nije isto dovoljno kao i taj vas mali kurs o pedagogiji. Da li ste vi to neka elita koja je iznad bilo kog pedagoga? A ako ste i vi kojim slucajem citali taj isti Zakon, na samom pocegtku procitat ce te sve o ovome. Pitam se da li znate koje ministarstvo vam je odobrilo plan i program po kome trenutno radite?
    Posto nisam citao plan i program vaseg fakulteta pomozite mi i recite u okviru kog predmeta ste slusali o ZOBS-su. Nemojte mi pricati da ste obuceni da projektujete ulice i regulisete saobracaj itd. Samo konkretno.
    Zalosno je sto ste odmah uzeli da se poredite sa lekarom. na taj nivo nema potrebe da dizete sami sebe.  Da li po vama svaki kandidat za vozaca treba da zavrsi srednju medicinsku skolu da bi vam pruzio prvu pomoc( nedaj boze da ikome zatreba).
    Inace svuda u svetu se obuka i sam ispit tretiraju kao vestina, a nikako kao obrazovanje kako vi pokusavate da prezentujete. A pedagogija je potrebna da bi se na laksi i jednostavniji nacin propisi i vestina upravljanja vozilom preneli na buduce vozace.
    Kada vec diskutujete o ovoj temi ne bi bilo lose da pogledate sta je potrebno i sta se trazi od jednog instruktora u Evropi ili Severnoj Americi.  Tamo je vozac deo potrosackog drustva i tako ga i tretiraju. A o tome kako nam ide zbog ovih misljenja ne brinite kolega ovaj svet se ne vrti ni oko mene ni oko vas. Postojali su vozaci pre mene, a postojace i posle vas. Ali ipak zbog vas pogledajte i preko "tarabe" mozda i tamo ima nesto i dobrog i loseg. Ne stvaramo mi nov vozacki svet. A kada budemo na pragu EU ponovo cemo menjati ovaj ZOBS, ali nas onda verovatno nece biti i necemo znati ko je upravu da li ja ili vi...


E ovako, prosto ne znam odakle da pocnem. Vi pretpostavljam da niste zavrsili Saobracajni fakultet i da se bojite za svoj posao, kao i vecina koja je ovaj posao radila kako ne valja. Ovde nije samo u pitanju "prenosenje propisa" kako ste rekli nego podizanje saobracajne kulture naseg naroda, koja je, moram da priznam na veoma, veoma niskom nivou. Ovim zakonom se, izmedju ostalog, postize to da saobracajna dozvola vise nije "pravo" na upravljanju vozilom nego "privilegija". Nadam se da znate koja je razlika izmedju ta dva??? A sto mislite da nece biti dovoljno ljudi da predaje u nekoj saobracajnoj skoli???
Drugo, zakon se nigde, pa ni na saobracajnom fakultetu ne izucava(koliko ja znam, mozda samo na pravnom), nego se izucavaju mnogo ozbiljnije stvari. A tu vec ne mogu da vam pomognem, jer ako bih poceo da pisem o bezbednosti saobracaja trebalo bi mi nekoliko dana da vam sve objasnim. Jel vi mislite da je bezbednost saobracaja cisto prenosenje propisa???Podizanje nivoa saobracajne kulture a i nivoa bezbednosti saobracaja je veoma dugotrajan proces, ciji je ovo prvi korak(iskreno se nadam).
Poredjenje sa lekarom je cista paralela izmedju njih i ovoga o cemu pricamo ovde. Nista vise.
E da je bilo srece, kao sto je gospodin Raseta napisao, trebalo bi da stoji u zakonu da samo dipl. inzenjer saobracaja moze biti vlasnik ili eventualno rukovodilac, i niko vise. Na taj nacin bi se posao obavio strucno (ili da kazem strucnije od ostalih ljudi, jer se slazem da bi neki saobracajni inzenjer bolje obavio posao od drugog inzenjera). Problem kod nas kao naroda je sto SVI RADE SVE, pa cak ako nemaju osnovna znanja za to.

Da se struka vise pita u ovoj drzavi ni jedan put se ne bi gradio bez predhodne analize saobracajnih tokova i njihovog planiranja, i bilo bi mnogo manje saobracajnih nezgoda kao posledica pogresno dimenzionisanih saobracajnica i pogresno postavljenih znakova(kako je gospodin Raseta lepo objasnio).
Pozdrav
« Poslednja izmena: April 26, 2010, 04:20:04 posle podne soks5 »

atorma

  • Newbie
  • *
  • Poruke: 3
    • Pogledaj profil
Odg: Predavac
« Odgovor #14 poslato: April 27, 2010, 12:22:05 pre podne »
Ко је имало упућен у израду и цео ток доношења новог Закона зна да је став стручњака (првенствено Комитета за безбедност саобраћаја) био против доношења истог. Баш из тих разлога што су особе из МУП-а измениле неке чланове или ставове, а то се односи и на питање ко може да предаје теоријску наставу.
Није обука само научити кандидата да управља моторним возилом и да зна прописе. Ако подаци Светске здравствене организације показују да је смрт у саобраћајним незгодама на трећем месту по броју погинулих у току године, мислим да је крајње време да се схвати значај ове области и предузму конкретне мере.
Што се вожње тиче, она јесте вештина, зато је и потребан V степен за инструктора а не факултет. За предавача теоријске наставе нису баш исти услови као за инструктора ни у ЕУ.