Пошто се ситуација заоштрава дозволите да дам један свој скромни стручни став по овом питању.
Спорна ситуација је представљена како је представљена и одмах предлажем да не посматрате како је аутор приказао на скици проблематичну ситуацију.
Овде је веома спорно то што Закон уопште није дефинисао појам ''полкружно окретање'', а користи га у члану 50 Закона.
Овим чланом се само дефинише следеће:
''Возач несме да врши полукружно окретање возила
-у тунелу,
-на мосту, вијадукту, подвожњаку, надвожњаку,
-као и у условима смањене видљивости,
-односно на месту где је недовољна прегледност,
-као и на делу пута који нема довољну ширину за полукружно окретање тог возила.''
Шта ово значи? Полукружно окретање можете вршити било где на путу (осим на наведеним местима)(осим када је недовољна прегледност или нема довољно места)(осим када је знаком забрањено) и било када (осим у случају смањене видљивости) и било на који начин.(осим ако је у супротности са чланом 21 Закона).
Виде се многе нелогичности и непрецизности овог члана, јер пут није само коловоз већ и шира површина (банкина итд).
Значи, најбитније је да оцените да има довољно места за ваше возило.
У стручним круговима, најпростије речено, полукружно окретање је радња возилом којим се на истом коловозу возилом изврши такав маневар да се возилом вратимо из смера из ког смо дошли.
Због безбедности саобраћаја у пракси се најчешће користе следећи начини вршења полукружног окретања (дати на скици.)
Шта је овде битно:
-бира се простор који омогућава да се са најмањим бројем маневарских операција изврши полукружно окретање и то:
Скица А: -коришћењем десног (ради безбедности боље споредног) пута
Скица Б: -коришћењем левог крака у раскрсници
Скица Ц: -употребом једног проблематичног маневра, а то је вожња уназад у бочни крак (по могућности споредни)
Скица Д: -најчешће коришћен начин у већим градовима где су коловозне траке физички одвојене једна од других.
Посебно је значајно да се при реализацији ових маневара морају правилно користити показивачи правца, а то је посебан проблем и дилема код многих, као и да се морају извршити одређена пропуштања других учесника у саобраћају.
И даље сматрам да ово треба прецизније дефинисати и ову операцију дозволити само када се не угрожава безбедност других учесника у саобраћају.
Значи колега,
по закону можете ову операцију извршити у складу са штурим чланом 50 Закона.