U S T A V N I S U D S R B I J E
BEOGRAD
“Pane” d.o.o. Požega, ul._________, K.d.za obuku vozača “Sat” Požega, ul._____, Auto škola “Stop” d.o.o. RD trans Arilje,ul.___________, O.d. Auto škola “Start” Aleksandar Mitrović I ostali Arilje, ul.____________, “Roleks” d.o.o. Kosjerić, Preduzeće za promet I usluge “Mife” d.o.o. Kosjerić, Privredno društvo za proizvodnju, promet I usluge “Željko Stanić I ostali” o.d. Arilje, O.d. za obuku vozača “Karanac Vujović” Požega, podnose
INICIJATIVU
ZA
POKRETANJE POSTUPKA
ZA OCENU USTAVNOSTI ili ZAKONITOSTI
- Pravilnika o uslovima koje mora da ispunjava privredno društvo odnosno ogranak privrednog društva ili srednja stručna škola koji vrše osposobljavanje kandidata za vozače
- Pravilnika o teorijskoj i praktičnoj obuci kandidata za vozače
- Pravilnika o organizaciji, spremanju i načinu polaganja vozačkog ispita, vodjenju i rokovima čuvanja evidencija o vozačkom ispitu i uslovima koje mora da ispuni vozilo na kojem se obavlja vozački ispit
Svi objavljeni u Službenom Glasniku RS broj 53 od 24.5.2012.god.
O B R A Z L O Ž E NJ E
1. TEORIJSKA NASTAVA
Član 213 ZOBS-a je predvidjeno da teorijska obuka u upravljanju vozilom se ostvaruje po propisanom programu obuke. Teorijska obuka upravljanja vozilom mora da ima sadržaje koji će omogućiti da kandidat nakon završetka osposobljavanja stekne potrebna znanja i veštine za samostalno i bezbedno upravljanje vozilom u saobraćaju na putu. Program teorijske obuke kandidata za vozače donosi ministar unutrašnjih poslova.
Član 214 ZOBS-a je predvidjeno da teorijska obuka obuhvata najmanje sledeće gradivo:
1.) pravila saobraćaja i saobraćajna signalizacija,
2.) vozač,
3.) put,
4.) vozilo,
5.) pasivna bezbednost vozila,
6.) ostali učesnici u saobraćaju,
7.) opšte odredbe,
8.) mere predostrožnosti prilikom napuštanja vozila,
9.) osnovi ekonomične vožnje i uticaj saobraćaja na stanje životne sredine i njeno ugrožavanje,
10.) opasnosti koje nastaju usled nepoštovanja propisa iz oblasti bezbednosti saobraćaja,
11.) teorijsko objašnjenje radnji sa vozilom u saobraćaju na putu i postupanje vozača u saobraćaju na putu.
Bliže propise o načinu sprovodjenja teorijske obuke kandidata za vozače donosi ministar unutrašnjih poslova. Pravno lice iz čl.207 stav 1 ovog Zakona dužno je da teorijsku obuku kandidata za vozače obavlja na propisan način.
Član 3 Pravilnika o teorijskoj i praktičnoj obuci, predvidjeno je da se teorijska obuka kandidata sprovodi frontalno, grupno ili individualno u učionici pravnog lica koje organizuje teorijsku obuku, kroz predavanja i vežbe. Početak i kraj svakog časa teorijske obuke se snima sistemom za audio-video snimanje (u daljem tekstu: audio-video sistem) koji omogućava snimanje svih kandidata i predavača teorijske obuke.
Plan teorijske obuke kandidata, sačinjava pravno lice i isti predstavlja detaljnu razradu obuke po pojedinačnim časovima teorijske obuke, u zavisnosti od kategorije vozila za koju se kandidat osposobljava i kategorije vozila za koju ima vozačku dozvolu. Pravno lice može, pored osnovnog plana obuke, imati i više posebnih planova teorijske obuke koji se sačinjavaju u skladu sa karakteristikama kandidata, odnosno zahtevanim nivoom usluge. U toku teorijske obuke kandidat prisustvuje svim časovima koji su određeni planom teorijske obuke za koji je, ugovorom o uslovima pod kojim će se obaviti obuka, opredeljeno da će biti izvedena obuka kandidata. Po završetku teorijske obuke, kandidatu se izdaje potvrda o završenoj teorijskoj obuci koja sadrži sledeće podatke: naziv i sedište pravnog lica koje izdaje potvrdu, ID broj kandidata, datum izdavanja potvrde, ime i prezime kandidata, kategoriju vozila za koju se kandidat obučavao, broj časova teorijske obuke, datum početka i završetka teorijske obuke, ime, prezime i potpis odgovornog lica koje je potvrdu izdalo. Ukoliko je kandidat teorijsku
obuku sprovodio u više pravnih lica u ovoj potvrdi se navode i sledeći podaci: ID broj kandidata iz svih pravnih lica, broj časova i datum početka i prestanka teorijske obuke u tim pravnim licima. Potvrda o broju časova teorijske obuke koje je imao kandidat, u slučaju prestanka osposobljavanja u pravnom licu, sadrži sledeće podatke: naziv i sedište pravnog lica koje izdaje potvrdu, ID broj kandidata, datum izdavanja potvrde, ime i prezime kandidata, kategoriju vozila za koju se kandidat obučavao, broj časova teorijske obuke, datum početka
i prestanka teorijske obuke, kodove obrađenog gradiva iz programa teorijske obuke sa brojem održanih časova, pri čemu se upisuju samo kodovi gradiva koje je obrađeno u celosti prema planu teorijske obuke pravnog lica, ime, prezime i potpis odgovornog lica koje je potvrdu izdalo. Potvrda o broju časova dodatne teorijske obuke, koje je imao kandidat u pravnom licu u smislu odredaba člana 351. st. 9-11. Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, sadrži sledeće podatke: naziv i sedište pravnog lica koje izdaje potvrdu, ID broj kandidata, datum izdavanja potvrde, ime i prezime kandidata, kategoriju vozila za koju se kandidat obučavao, broj časova dodatne teorijske obuke, datum početka i završetka dodatne teorijske obuke, ime, prezime i potpis odgovornog lica koje je potvrdu izdalo.
Postavlja se pitanje iz kojih razloga kandidat mora da prisustvuje svim časovima? Primera radi, ni redovni studenti kao ni redovni učenici osnovnih i srednjih škola, nisu u obavezi da nastavi prisustvuju bez ijednog izostanka tj. 100 %.
Obuka u auto-školama ne predstavlja vid redovnog i obaveznog obrazovanja. Kandidati usled radnih obaveza, obaveza prisustva na poslu i sl., nisu u mogućnosti da prisustvuju teorijskoj nastavi, a uskraćena im je mogućnost da se samostalno pripremaju za teorijski ispit, jer im član 3 Pravilnika to ne dozvoljava, čime gube uslov za teorijski ispit.
Teorijska nastava ne bi trebalo da se organizuje i izvodi kao obavezan vid školovanja koji uslovljava prisustvo na časovima 100 %, već organizovanje i izvodjenje programa kao vid vanredne nastave u srednjim, višim i visokim školama, na dobrovoljnoj bazi i osnovi, sve u duhu potreba, obaveza i odgovornosti lica koja se prijavljuju za ovaj vid nastave.
Postavlja se pitanje-ako u školstvu postoji redovno i vanredno obrazovanje, koje omogućava samostalno pripremanje za polaganje ispita, zašto to ne važi i za auto-škole?