Hajde da krenemo redom, bitno je nekoliko stvari koje treba razjasniti u svemu ovome:
- računari i mreža
- sigurnost koju traži mup
- audio i video nadzor
- softver
- internet kapaciteti
ovo j emoje mišljenje o ovoj ponudi, softveru i pričama koje kruže oko svega ovoga:
1. Računari i mreža - neko je ovde već rekao da će softver da radi na bilo kojem novijem računaru, potpuno se slažem sa ovim zato što softver mora da radi na portalu e-uprave i da poštuje principe rada tog portala, ko je podnosio poreske prijave već zna da to može da se uradi sa bilo kog računara.
Dakle može i polovan računar i nov, bitno je samo da imate konekciju sa internetom.
Cena polovnih 10 računara je oko 1200€, cena novih je oko 3500€.
Server, odnosno 11-ti administrativni računar trebalo bi uzeti nov, i tu ne treba štedeti, znači to je oko 600e
UPS za server oko 100€
Računarska mreža stastoji se od kablova, kanalica, rek ormana i switcha 16-portnog. Ovo sve košta oko 200€ zavisno od količine materijala.
Sve u svemu kada se sabere sve novo 3500+600+100+200=
4400€ samo na računare.
Računari su bez operativnog sistema, svi možemo da instaliramo linux na njih koji je besplatan, postoji i mogućnost da polovne računare kupite sa operativnim sistemom što i nije loše rešenje. Nov windows je od 100-180€ po računaru zavisno od vrste. Na administratorski/server računar bi trebalo da se instalira windows zbog lakšeg rada ali nije obavezno.
Montiranje računarske opreme, kabliranje, podešavanje i instalacija sistema košta još par stotina evra.
2. sigurnost koju traži mup - oni traže da prilikom ispita ne može niko da pristupi tim računarima sa nekog drugog računara koji nije u učionici, odnosno da korisnik ne može u toku ispita da pokreće neke programe koji bi mu olakšali rešavanje testa
- ovo prvo za pristup van učionice, teško da može da se reši ako neko naumi to da uradi, ima par rešenja a to je blokiranje na samom ruteru internet linka ili da sam provajder to blokira, ovo prvo je po meni bolje
- ovo za pokretanje programa, većina firmi rešava tzv. "kiosk modom" to je ono što imate i na bankomatima, kad možete samo jedan program da koristite, e baš zbog ovoga je poništen prvi tender za softver pošto je licenca za taj mod oko 50€ po računaru godišnje, ali to može da se napravi i bez toga i za manje para, a u linuxu postoji gotovo rešenje, mada i u windowsu je moguće. Ponuda koju je dala firma yutro je sa računarima koji imaju ugrađen kiosk mod. Ali ponavljam to je moguće uraditi na svakom računaru.
- ipak ostaje i pitanje šta će nama onda ispitivači ako se uradi ova zaštita i doda video nadzor?
3. audio-video nadzor - teška tema, iako svi znamo da je to nepotrebno, ali hajde i o tome malo teksta, postoji više mogućnosti da to uradite
- prave kamere za video nadzor sa mikrofonom i DVR (snimač) kamera je oko 150€, snimač oko 300 sa HDD-om, i ugradnja oko 200€. Ovo će savršeno pouzdano da radi. Jednako pouzdano je da umesto snimača sve to snimate na računar (admin/server)
- IP kamere oko 200€, možete da snimate na računar ili DVR, i jednostavno im je pristupiti ukoliko MUP želi da pogleda neku od kamera.
Koliko sam shvatio pravilnik, jedna kamera nije dovoljna za učionicu sa 10 polaznika, pa treba obratiti pažnju i na to.
4. Softver - ovo je već teška priča. Ministarstvo za trgovinu i usluge je raspisalo tender koji je poništen, u njemu se traži da softver omogući polaganje i pripremu za teorijski ispit, kao i da omogući pristup podacima o kandidatima, podatke će da uzima iz softvera ISO koji treba da razvije MUP (ali još nisu počeli da rade na tome).
Na tender može da konkuriše firma koja ima nekoliko velikih projekta, najmanje 10 zaposlenih, microsoft sertifikate za baze podataka i internet programiranje, sertifikate ISO 9001 i 27000. Ovo mi kao komora nemamo pa ne možemo da konkurišemo ali ako bude potrebe pokušaćemo da nađemo firmu koja će umesto nas to da uradi. Samo jedna firma je konkurisala i taj tender je poništen, ali ta firma je sad po rečima odgovornih "ispravila grešku i rad da ispravkama" pa će ponovo konkurisati kad se raspiše tender, čitajte između redova...
U svakom slučaju, trenutno se ne zna koji su zahtevi za softver, ovaj naš ASO po starom tenderu može da ostane u upotrebi za administraciju ali ne i za teorijski ispit.
5. Internet - u ovoj ponudi su vam napisali da je 90€ internet, domen, hosting, i servis. Pokušali su da naprave paket sve u jednom kako nebi imali potrebe da zovete posebno firmu za svaku od ovih usluga. Ali hajde da to redom rešimo:
- hosting, domen, email i sajt ne morate da platite ako već imate postojeći, nije ni obavezan za sada, ali sigurno da koristi i marketinški i poboljšava komunikaciju sa polaznicima.
- internet link - e tu je već problem, kažu morate imati simetričnu vezu 4/4mbita što standardni ADSL ne može da postigne. Ali, softver nije napravljen, niti je rečena procedura kako će to da radi pa ne možemo biti sigurni da tako nešto treba. Međutim kada dodate na to audio-video nadzor koji neko iz MUP-a treba da gleda onda je već priča jasnija tada je stvarno potreban jako dobar link i ova priča pije vodu. Sam link je oko 4000-5000din sudeći po cenovnicima većih internet provajdera u srbiji.
Zaključak u vezi interneta, da nije video nadzora trošak interneta bi bio 3 puta manji (oko 1500din) nego sa video nadzorom.
Eto nadam se da sam pomogao po ovom pitanju, ako ima još neko pitanje slobodno pitajte.
Cena koje sam gledao su nabavne (dilerske) cene i siguran sam da te cene možemo dobiti od firmi koje uvoze opremu pošto je to velika kupovina.
Cene opreme sam gledao kod sledećih firmi: Pin, Ewe, PC Centar, Comtrade, Telix, Netiks. A cene interneta kod SBB, Telkom, Oriontelekom i SAT-Trakt.
O.k. Mladene
Pošto si ti "tata" za opremu i programe koji nam se pripremaju,zamolio bih te da nam uradiš proračun koliko otprilike treba da uložimo u učionicu,da bi na vreme znali,a mi da uradimo prihod od teorijske obuke i teorijskog ispita po prosečnom kandidatu,da bi uvideli koliko kandidata treba da se upiše , da to ulaganje može da se isplati.
Nisam protivnik da se uvede red u polaganje teorijskog dela ispita i obuku-naprotiv!
Još jedan predlog:
kada bude tender izađite sa svojim programom,predočite svim kolegama povoljnosti korišćenja "našeg" programa i koliko bi uložili u tom slučaju,da nam neko ne utrpa neku skupocenu opremu bez veze,a predosećam da će biti tako.